Förslag dyker upp efter det att du har skrivit in din sökning. Använd upp- och nedåtpilarna för att granska. Tryck på Enter för att välja. Om markeringen är en mening kommer den meningen att skickas till sökrutan. Om förslaget är en länk navigerar webbläsaren till den sidan.
Så gör du
Gäst

Varför din bokningsförfrågan kan ha avböjts av värden

Värdar kan kanske inte godkänna alla förfrågningar som kommer till dem. Det är därför vissa värdar kräver att gäster skickar en bokningsförfrågan – efter det har värden 24 timmar på sig att svara på en gästs bokningsförfrågan.

Anledningar till varför värdar avböjer bokningsförfrågningar

Att förstå varför värdar avböjer en bokningsförfrågan kan hjälpa till att förbereda gäster för en lyckad bokning. Här följer några vanliga anledningar till varför en värd kan avböja en förfrågan:

  • Gästen har inga omdömen eller negativa omdömen. Värdar förlitar sig ofta på en gästs tidigare omdömen för att bedöma tillförlitlighet och kompatibilitet med sina husregler.
  • Särskilda förfrågningar som värden inte kan tillgodose. Ibland har gäster särskilda önskemål som går utöver det som erbjuds i boendet, t.ex. tidig incheckning, sen utcheckning, ytterligare bekvämligheter, extra parkering eller boende för fler personer än vad boendet tillåter. Om dessa förfrågningar inte kan uppfyllas av värden kan hen avböja förfrågan.
  • Datumen är inte tillgängliga. Ibland kan en bokningsförfrågan avböjas om värdens kalender inte är uppdaterad och datumen faktiskt inte är tillgängliga.
  • Gästen bokar för någon annans räkning. Förfrågningar som görs för andra personers räkning, till exempel familjemedlemmar eller vänner, är inte tillåtna på Airbnb.
  • Otydlig kommunikation eller brist på transparens. Att skicka en bokningsförfrågan utan att tillhandahålla någon information – till exempel vem som kommer att vistas i boendet och varför du besöker boendet i allmänhet – kan leda till att en bokningsförfrågan avböjs. Värdar värdesätter tydlig kommunikation och transparens för att säkerställa att värdskapet för boendet matchar gästens förväntningar.

Vad du kan göra innan du bokar för att hjälpa värdar lära känna dig

Här är några saker du kan göra som kan hjälpa dig att säkra en bokning:

  • Slutför din Airbnb-profil. En komplett profil hjälper till att visa att du är pålitlig och trovärdig för värdar som inte känner dig än, och kan bidra till att skapa det förtroende de behöver för att välkomna dig i sitt boende.
  • Verifiera din identitet på Airbnb. Om du är ny på Airbnb kan du överväga att bli verifierad för att öka förtroendet.
  • Skicka ett meddelande till värden eller inkludera information när du skickar din bokningsförfrågan. Berätta för värden varför du gillar boendet, vilka som kommer att vistas med dig där, varför du reser till deras område rent allmänt och allt annat du tycker är viktigt för dem att veta.
  • Läs värdens husregler och annonsbeskrivning och berätta det för dem. Om du har läst hens husregler kan du berätta det och informera hen om att du kommer att följa dem under en vistelse i deras boende. Om du har frågor om boendet kan du skicka ett meddelande till värden.

Obs! En gästs profilbild visas inte för värdar när de svarar på en bokningsförfrågan. Den är endast tillgänglig efter att värden har godkänt förfrågan och bokningen är bekräftad. Läs mer om vilken gästinformation som visas för värdar innan de godkänner en förfrågan.

Säkerställa att avböjda bokningsförfrågningar följer vår antidiskrimineringspolicy

Värdar på Airbnb måste följa vår antidiskrimineringspolicy, som inkluderar att göra allt i sin makt för att vara välkomnande gentemot gäster oavsett bakgrund. Om du anser att din bokningsförfrågan avböjdes av en anledning som bryter mot vår antidiskrimineringspolicy får du gärna kontakta oss.

Hjälpte denna artikel?

Relaterade artiklar

Få hjälp med dina bokningar, ditt konto med mera.
Logga in eller bli medlem