7 tips för att vara värd för människor som har flytt från en kris

Airbnb.org ger praktiska råd för att välkomna personer som kan ha upplevt trauma
Av Airbnb den 25 aug. 2023
3 minuters läsning
Uppdaterad 25 aug. 2023

Huvudpunkter

Om du har varit värd genom Airbnb tidigare har du förmodligen ägnat många timmar åt att fundera över hur du kan få dina gäster att känna sig välkomna i ditt boende.

När du är värd för nödvistelser via Airbnb.org kan du också överväga hur du kan välkomna gäster som kanske upplever trauma.

Människor som har lämnat sitt hem för att söka säkerhet, ibland utan förvarning, kan ha andra bekymmer och förväntningar än semesterresenärer. Det är en av anledningarna till att Airbnb.org samarbetar med ideella organisationer som specialiserar sig på att stödja människor som flyr från konflikter och naturkatastrofer. Dessa organisationer tillhandahåller ibland kompletterande kringtjänster under dina gästers vistelse.

Airbnb.org erbjuder specialutbildad kundtjänst för dig och dina gäster om komplexa problem uppstår. Den stödjer också gäster oavsett nationalitet, bakgrund, etnicitet eller hur de identifierar sig.

Tips för hur du kan ordna ditt boende

Det är svårt att överskatta värdet av ett bekvämt, säkert och privat utrymme för en familj som har gått igenom traumatiska upplevelser. Många har inte haft tillgång till ett kök där de kan laga mat, eller ett vardagsrum där de kan samlas, sedan de lämnade sina hem.

Här är några åtgärder du kan vidta för att göra ditt boende mer välkomnande:

  • Främja en känsla av värme och komfort i ditt boende för att hjälpa människor att slappna av. Rena sängkläder och handdukar, grundläggande toalettartiklar och basvaror för köket kan hjälpa människor att känna att de kan slå sig till ro, även om de bara stannar i några dagar.
  • Vissa gäster kan vara oroliga för sin personliga säkerhet. Försök att se till att uppfarten och ingångarna är väl upplysta. Se till att alla lås, persienner och gardiner fungerar. Låt dem veta om de kan förvänta sig att höra höga ljud såsom flygplan som flyger direkt ovanför boendet, eller sophämtare som kör upp till huset tidigt på morgonen.
  • Människor som upplever trauma och förändring kan ha svårt att komma ihåg information. "Du kan inte tänka klart, du kan inte bearbeta", säger en gäst som hade evakuerats under en stor brand i Kalifornien. "Det är överväldigande till den grad att du helt enkelt inte ens vet hur du gör saker, och det gör nästan att du slutar fungera." Visuella hjälpmedel kan hjälpa dina gäster. Du kan erbjuda en utskrift med ditt boendes adress och en karta över grannskapet som dina gäster kan titta på när de behöver.
  • Om du och dina gäster inte delar ett gemensamt språk kan du söka upp lokala ideella organisationer eller företag som kan erbjuda resurser översatta till ett språk som gästen kan. Om en handläggare från en ideell partner till Airbnb.org hjälper dina gäster kan de också vara till hjälp.

Tips för att prata med dina gäster

För många värdar är personlig kontakt med gäster en av de största belöningarna med att vara värd. Här är några saker som kan vara bra att komma ihåg när du kommunicerar med gäster som nyligen kan ha upplevt trauma.

  • Transparens och följdriktighet är mycket viktigt. Meddela gäster i förväg om någon kommer för att utföra underhåll i eller runt huset, och låt dem veta i förväg om du behöver komma förbi.
  • När du chattar med dina gäster bör du försöka att fokusera på frågor om deras vistelse snarare än krisen de just har upplevt. Mary, som var värd för flera människor som flydde Ukraina, berättar att hon ställde allmänna frågor som "Var kommer ni ifrån?" och "Hur var er resa?" Hon tillade att gästerna kommer att låta dig veta om de vill prata mer om sin upplevelse. Genom att respektera deras integritet ger du dem utrymme att landa och samla kraft.
  • Anpassa dig efter dina gäster vad gäller hur nära relation de vill ha med dig. Vissa kanske vill hålla sig nära sina familjer. Andra kanske hör av sig och ber dig hjälpa dem att bygga kontakter i ditt lokalsamhälle.

Ditt stöd gör skillnad

Tack för att du vill erbjuda ditt boende, din tid och din vänlighet. Om du vill ha mer information om hur du förbereder dig för nödvistelser hittar du artiklar och videor i värdguiden från Airbnb.org i resurscentret.

Huvudpunkter

Airbnb
25 aug. 2023
Var detta till hjälp?