Var redo när gästerna behöver dig

Svara snabbt och empatiskt med hjälp av rätt verktyg.
Av Airbnb den 26 feb. 2024
2 minuters läsning
Uppdaterad 26 feb. 2024

Tydlig kommunikation i rätt tid är nyckeln till femstjärnigt värdskap. Gäster säger att det är avgörande att få hjälpsamma instruktioner och snabba svar. "Bra kommunikation gör att gästerna känner sig omhändertagna, vilket är kärnan i värdskapet", säger Sadie, en Superhost i Santa Fe, New Mexico.

Sträva efter att tillhandahålla den information som gäster behöver, när de behöver den.

Var hjälpsam

Folk har mycket att tänka på när de reser. Målet är att ge användbar information vid rätt tidpunkt utan att ge gästerna mer än de kan ta till sig.

  • Använd schemalagda meddelanden. På så sätt kan du dela med dig av information när gästerna sannolikt vill ha den. Till exempel inkluderar många värdar vägbeskrivningar till boendet i ett schemalagt välkomstmeddelande dagen före incheckning.

  • Skriv en utförlig husmanual. Inkludera tydlig vägledning för var man hittar viktiga saker och steg-för-steg-instruktioner för enheter och apparater.

  • Publicera användbar information på flera ställen. Du kan lämna bruksanvisningar i närheten av termostaten och utomhusgrillen samt i din husmanual. Gästerna ska kunna hitta den information de behöver utan att behöva leta efter den.

Var snabb

Gäster förväntar sig att du svarar snabbt, särskilt på incheckningsdagen eller om problem uppstår. För icke-brådskande frågor som dyker upp under vistelsen är det rimligt att svara inom 12 timmar. Vid brådskande ärenden, t.ex. om det saknas en nyckel för att komma in, bör du svara inom en timme.

  • Ställ in påminnelser. Använd Airbnb-appen för att hålla koll på meddelanden från gäster. Aktivera pushnotiser i appen och i din enhets inställningar, håll enheten nära till hands med ljudet på och kontrollera regelbundet om du får meddelanden under vistelser.

  • Ha en reservplan. Se till att någon hjälper till när du inte är tillgänglig. Anlita en medvärd eller annan stödperson och dela deras kontaktuppgifter med gäster.

  • Använd snabba svar. Dessa gör att du kan svara på vissa frågor ännu snabbare genom att skriva svar i förväg. Du kan till exempel skapa ett snabbt svar med dina lokala favoritrestauranger som du kan skicka när gäster ber om lokala rekommendationer.

Var förstående

Försök att se varje situation ur gästens perspektiv, särskilt när saker och ting inte går som planerat.

  • Håll dig lugn. Oväntade problem kan vara utmanande för alla. Ta några djupa andetag och fokusera på att lösa det aktuella problemet.
  • Var transparent. Låt gästerna veta att du har tagit emot deras förfrågan och att du jobbar på det. Förklara när du räknar med att hitta en lösning och hur du kommer att meddela dem.
  • Svara med empati. Sätt dig i dina gästers situation. Även små saker kan kännas som en stor grej när de befinner sig långt hemifrån.

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
26 feb. 2024
Var detta till hjälp?