Diskussion om diskriminering under en frågestund för Airbnb-värdar

Värdar delar olika perspektiv på att känna igen fördomar och bygga gemenskap.
Av Airbnb den 1 apr. 2019
7 minuters video
Uppdaterad 14 juni 2022

Huvudpunkter

  • Värdar vill ha tillgång till viktig information om sina gäster

  • Farhågor har uttryckts om risken för att foton missbrukas på ett sätt som bryter mot vår antidiskrimineringspolicy

  • Airbnbs policy för profilbilder är ett sätt att hantera dessa problem

På Airbnb håller vi regelbundet sessioner med våra värdar för att ha viktiga konversationer om de ämnen som är viktigast för dem. Oavsett om vi diskuterar platsbetyg eller värdomdömen har alla dessa sessioner några saker gemensamt – de är ärliga, uppriktiga och kan behandla svåra ämnen.

Erkänna olika perspektiv från communityn av värdar

I oktober 2018 ändrade Airbnb hur gästers profilbilder visas för att uppmuntra till mer objektivt beslutsfattande i bokningsprocessen. Nu visas gästers profilbilder endast efter det att bokningen är bekräftad.

Under en frågestund för värdar i London i april 2019 diskuterade värdar effekterna av dessa förändringar, vilket ledde till en tänkvärd diskussion om fördomar och diskriminering. Oavsett om vi är medvetna om dem eller inte har vi alla övertygelser och fördomar om olika sociala grupper och typer av människor. Och hur öppna vi än försöker vara, så får fördomar oss ibland – vare sig de är medvetna eller omedvetna – att fatta beslut som påverkar andra.

Vissa värdar uttryckte oro över uppdateringen och betonade den värdefulla roll som foton kan spela när det gäller att ge dem information om sina gäster. Men många andra, som Dennis, applåderade uppdateringen och noterade hur foton kan bidra till diskriminering.

"Många gäster har kommit till mig och sagt: 'Anledningen till att jag valde dig [som min värd] är att jag visste att jag inte skulle avvisas på grund av vem jag är'," säger Dennis.

Laura Chambers, som var Airbnbs verkställande direktör vid den tidpunkten, avslutade diskussionen med att erkänna att samtal om diskriminering är komplexa och utmanande, men att de också är viktiga. Det kan vara jobbigt att prata om diskriminering, men det måste vi göra innan vi kan bekämpa den.

Förstå hur gästprofilbilder fungerar på Airbnb

Alla har vi fördomar. Men företag som Airbnb kan hjälpa till att skapa verktyg som kan hjälpa människor att inte fatta fördomsfulla beslut – vilket är anledningen till att vi 2016 åtog oss att utvärdera hur vi visar gästers profilbilder i bokningsprocessen. Nu visas gästers profilbilder inte för värdar förrän en bokning är bekräftad, vilket uppmuntrar värdar att fatta mer objektiva beslut.

Vi kom fram till detta beslut efter att ha deltagit i ett antal samtal med värdar och gäster. Även om de flesta gäster tillhandahåller ett foto, berättade vissa för oss att de inte vill dela en bild av sig själva när de bokar. Vi är också medvetna om deras farhågor om risken för att foton missbrukas på ett sätt som bryter mot vår antidiskrimineringspolicy.

Samtidigt har värdar berättat för oss att de värdesätter profilfoton eftersom de kan hjälpa värdar och gäster att lära känna varandra innan en vistelse börjar, och hjälpa värdar att känna igen gäster när de checkar in. Dessutom har vi sett hur foton kan vara ett användbart verktyg för att öka förtroende och främja samhörighet.

Den policy vi har idag är utformad för att försöka tillgodose både värdars och gästers behov. Vårt mål är enkelt: att skapa en värld där alla kan höra hemma överallt. Att visa gästens profilbild för värdar efter det att de har godkänt en bokning är vårt sätt att försöka hitta den rätta balansen. Läs mer om dessa ändringar

För att ge värdar som du mer kontroll över denna process och hjälpa dig att bygga förtroende med gäster före en resa kan du:

Dessa steg kan hjälpa till att stärka värdar samtidigt som de försöker minska diskrimineringen. Vi skapade också en verktygslåda som förklarar olika typer av fördomar och stereotyper, hur de kan påverka en community-medlems upplevelse på Airbnb-plattformen och vad du kan göra för att övervinna dem.

Men det finns fortfarande mer arbete att göra, och vi vet att detta bara är en av många viktiga diskussioner. Vi fortsätter att träffa värdar för att lära oss hur vi kan arbeta tillsammans för att hjälpa till att få människor från alla bakgrunder att känna sig trygga, respekterade och välkomna.

Huvudpunkter

  • Värdar vill ha tillgång till viktig information om sina gäster

  • Farhågor har uttryckts om risken för att foton missbrukas på ett sätt som bryter mot vår antidiskrimineringspolicy

  • Airbnbs policy för profilbilder är ett sätt att hantera dessa problem

Airbnb
1 apr. 2019
Var detta till hjälp?