Vad är policyn för större störande händelser?

Läs om hur Airbnb hanterar avbokningar när storskaliga händelser inträffar.
Av Airbnb den 28 mars 2024
3 minuters läsning
Uppdaterad 28 mars 2024

Säkerheten för värdar och gäster är vår högsta prioritet. När en naturkatastrof, folkhälsokris eller annan storskalig händelse hindrar dig från att vara värd har vi en policy som hjälper till att skydda både dig och dina gäster.

Denna policy kallades tidigare policyn gällande förmildrande omständigheter. Vi uppdaterar policyn och ändrar dess namn för att göra den lättare att förstå.

Den reviderade policyn för omfattande störningar gäller för alla resor och upplevelser som äger rum från och med 6 juni 2024, oavsett när de bokades.*

Vad omfattas av policyn för större störande händelser?

Policyn förklarar hur Airbnb hanterar avbokningar och återbetalningar när storskaliga händelser påverkar en bokning.

Följande händelser omfattas om de påverkar bokningsplatsen, inträffar efter bokningstillfället och förhindrar eller lagligen förbjuder slutförande av en framtida eller pågående bokning:

  • Förkunnade folkhälsokriser och epidemier. Detta inkluderar statligt erkända epidemier, pandemier och folkhälsokriser. Detta inkluderar inte sjukdomar som är endemiska eller ofta förknippade med ett område. COVID-19 omfattas inte av policyn för större störande händelser.
  • Reserestriktioner från myndigheter. Detta inkluderar obligatoriska restriktioner som införts av en myndighet, t.ex. en evakueringsorder. Detta inkluderar inte reserådgivning och liknande vägledning från myndigheter.
  • Militära aktioner och andra fientliga handlingar. Detta inkluderar krigshandlingar, fientligheter, invasioner, inbördeskrig, terrorism, explosioner, bombningar, revolt, upplopp och uppror.
  • Storskaliga avbrott i el,- gas- eller vattentjänster. Detta inkluderar långvariga avbrott i viktiga tjänster, såsom värme, vatten och el, som påverkar de allra flesta boenden på en viss plats.
  • Naturkatastrofer. Detta inkluderar naturkatastrofer och andra allvarliga väderhändelser. Väder- eller naturförhållanden som är tillräckligt vanliga för att vara förutsägbara på en viss plats omfattas endast när de resulterar i en annan händelse som omfattas av policyn som förhindrar att bokningen genomförs. Till exempel täcks en orkan under orkansäsongen i Mexiko endast om den resulterar i en obligatorisk evakueringsorder.

Hur fungerar policyn?

Om en händelse omfattas:

  • Värdar kan avboka en bokning utan avgifter eller andra negativa konsekvenser. Deras annonskalender blockeras för de datum som avbokas.
  • Gäster kan avboka en bokning och få en återbetalning eller resekredit oavsett värdens avbokningspolicy. Boendets kalender förblir öppen om bokningen avbokas av gästen.
  • Värden får inte någon utbetalning när en bokning avbokas av värden eller gästen.
  • Värdar och gäster kan avboka återstående nätter även om gäster redan har checkat in.

Om en händelse inte omfattas:

  • En gästavbokning skulle vara föremål för boendets avbokningspolicy.
  • En värdavbokning skulle vara föremål för värdavbokningspolicyn, som kan inkludera avgifter och andra konsekvenser.
  • Värdar och gäster kan fortfarande komma överens om en återbetalningslösning utanför policyn.

Vilka är ändringarna i policyn?

Vi uppdaterar och byter namn på policyn för att hantera feedback vi fått från värdar och gäster. Till exempel visste vissa värdar inte om en förutsägbar väderhändelse eller en händelse som påverkar gästers förmåga att resa omfattades.

Här är de viktigaste uppdateringarna:

  • Policyn gäller endast händelser på den plats där bokningen är belägen. Händelser som påverkar en gästs förmåga att resa till bokningen omfattas inte längre.
  • Förutsebara väderhändelser på bokningens plats uppfyller uttryckligen kriterierna för täckning om de resulterar i en annan täckt händelse, till exempel en statlig reserestriktion eller ett storskaligt strömavbrott.

Påverkar värdavbokningspolicyn denna policy?

Värdavbokningspolicyn är separat från policyn för omfattande störningar. Enligt värdavbokningspolicy kommer Airbnb att avstå från avgifterna och, i vissa fall, andra konsekvenser om en värd avbokar på grund av vissa giltiga skäl utanför värdens kontroll, t.ex. spruckna rör. Värdar förväntas genomföra bekräftade bokningar enligt värdavbokningspolicyn.

Enligt båda policyerna är värdar skyldiga att avboka om deras boende är obeboeligt eller oförenligt med vad gästen bokade. Om din pool till exempel är oanvändbar efter en stor storm men din annons säger att du har en pool måste du avboka eller nå en överenskommelse med gäster före incheckning.

*Om inte annat meddelas av Airbnb till vissa användare.

Denna policy begränsar inte värdars och gästers rättigheter enligt lokala lagar och andra bestämmelser, och eventuella beslut som fattas av Airbnb enligt denna policy påverkar inte deras lagstadgade rättigheter.

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
28 mars 2024
Var detta till hjälp?