Så bestrider du vedergällningsomdömen
Redaktörens anmärkning: Denna artikel publicerades som en del av Airbnbs vinteruppdatering 2022. Information kan ha ändrats sedan den publicerades. Läs mer om vår senaste produktlansering.
Vi vet att värdar ofta är bekymrade över risken att få ett vedergällningsomdöme. Dessa är partiska omdömen som gäster kan lämna efter att du har rapporterat att de har brutit mot en av dina husregler, skadat din egendom eller begått en annan allvarlig överträdelse av policyn.
Vårt omdömessystem gör det möjligt för dig att bestrida omdömen som du anser vara vedergällning.
Skydd mot vedergällningsomdömen
Du ska känna dig bekväm med att vara värd för gäster utan att oroa dig för risken att få ett vedergällningsomdöme. Du kan bestrida ett vedergällningsomdöme – oavsett när det publicerades – från gäster som begår en allvarlig överträdelse av policyer, till exempel:
skadar din egendom
stannar längre än sin bokning
bryter mot dina husregler
har en otillåten fest eller ett obehörigt evenemang i ditt boende
Att bestrida ett omdöme garanterar inte att det kommer att tas bort. När du bestrider ett omdöme kommer vi att be dig att tillhandahålla bevis, t.ex. foton eller meddelandetrådar med gäster.
Ditt bevis kommer att behöva visa att en allvarlig överträdelse av policyn har inträffat. Det måste vara tydligt att rapportering av policyöverträdelsen till Airbnb och/eller gästen sannolikt ledde till ett vedergällningsomdöme.
Det är en bra idé att behålla all din kommunikation med gäster i din Airbnb-inkorg, så att vårt kundtjänstteam enkelt kan granska alla bevis. Endast primära värdar och primära gäster kan bestrida omdömen.
Få mer information om vår policy för omdömen
Information contained in this article may have changed since publication.