Städa som ett proffs med dessa experttips

Gör ditt boende skinande rent med rätt utrustning och rutiner.
Av Airbnb den 26 feb. 2024
3 minuters läsning
Uppdaterad 26 feb. 2024

Att städa ordentligt mellan gäster är en viktig del av ett femstjärnigt värdskap. En av de vanligaste anledningarna till att gästerna ger värdar färre än fem stjärnor är bristande renlighet.

Låt inte damm, fläckar eller dålig lukt skada din annars så goda gästfrihet. Prova dessa tips från den professionella städerskan Diana Cruz. Hon och hennes man städar ett dussin boenden för värdar med Airbnb-annonser i sydvästra Florida.

Använd rätt utrustning och tillbehör

Ta dig an rengöringsuppgifterna med större lätthet genom att förbereda dig för framgång. Diana förlitar sig på mångsidig utrustning som:

  • Multimopp med mikrofiber- och borsthuvuden för att moppa golv och städa bort damm i svåråtkomliga hörn
  • Dubbelsidig mopphink för att separera tvålvatten från sköljvatten
  • Dammsugare med tillbehör för mattor och springor, t.ex. spår för skjutdörrar
  • Avtagbar duschslang för att skölja handfat, badkar eller duschar som saknar en
  • Mångsidig glasskrapa för spishällar och duschdörrar eller duschkabiner
  • Giftfria rengöringsmedel för att avlägsna fläckar, tvålrester och köksfett
  • Svampar som inte repar för att ta bort fläckar från hårt vatten på armaturer i rostfritt stål
  • Torkbollar för att minska mängden ludd och hår som fastnar på den rena tvätten
  • Återanvändbar klädvårdsrulle för att avlägsna päls och hår från tygmöbler

Att hålla ordning och reda kan hjälpa dig att få ut det mesta av din tid. Förvara alla rengöringsprodukter på ett ställe, t.ex. i en bärbar behållare eller i en låst klädkammare, och fyll på regelbundet.

Utöka din rengöringsrutin

Det är viktigt att göra mer än det grundläggande om du vill få fem stjärnor av gästerna, säger Diana. Hon rekommenderar att du har en rutin och en checklista, så att du inte glömmer något.

Diana börjar alltid med att ta bort sängkläder och andra textilier "Det är bättre att ha extra uppsättningar av rena lakan och handdukar för nya gäster samma dag", säger hon. "Stora, fluffiga handdukar tar en evighet att torka, och det gör att det går långsammare."

Hon är extra noga med att avlägsna smuts, fläckar och hår på platser som ofta förbises, t.ex:

  • Under sängarna. Titta under varje säng och städa bort eventuellt damm eller kvarlämnade saker.
  • Inuti lådor. Öppna varje låda och ta bort eventuellt skräp inuti.
  • Skåpsluckor. Torka av fronter och kanter.
  • Hushållsapparater. Städa bort alla spår av smulor, rester eller spill från brödrosten, kaffebryggaren, mikrovågsugnen och kylskåpet.
  • Inredning. Damma av alla ytor, inklusive hyllor, persienner och krukväxter.
  • Utomhusområden. Sopa rent vid ingångar och på uteplatser för att bli av med smuts, löv och spindelväv.

Kontrollera ditt arbete när du är klar. Detta inkluderar att inspektera tvätt och porslin när du tar ut det ur torktumlaren eller diskmaskinen.

Planera in en storstädning varannan eller var tredje månad för att ta itu med sådant som du inte har tid med när omsättningen är hög.

Välj frisk luft och neutrala dofter

Alla har olika luktsinne. Starka dofter av olika slag kan verka avskräckande på gästerna. Att försöka dölja lukter med blekmedel, luftfräschare eller andra lösningar fungerar oftast inte, säger Diana.

Diana föreslår: 

  • Öppna fönstren medan du arbetar när vädret tillåter.
  • Låt en luftrenare vara igång i två eller tre timmar för att neutralisera starkare lukter.
  • Spraya ett milt, mångsidigt desinfektionsmedel som du har spätt ut med vatten i tyget på soffor, draperier och mattor.

"Jag försöker använda mestadels växtbaserade rengöringsmedel, inget som är för starkt", säger Diana. "De är dyrare, men det är en bra investering. Jag har fått så många komplimanger om hur fräscht det luktar."

Avsluta med femstjärniga detaljer

Små extra detaljer kan göra stor skillnad för gäster. Diana rekommenderar att tre viktiga saker för att göra ett bra första intryck.

  • Fyll på bekvämligheter. Detta inkluderar diskmedel, handtvål, duschtvål, schampo och balsam. Om du tillhandahåller engångsartiklar, som en disksvamp, ska du lämna en ny i obruten förpackning.
  • Städa upp prylar i boendet. Placera fjärrkontroller, kuddar och föremål som förvaras i lådor och skåp, som hårtork eller kastruller och stekpannor, snyggt och prydligt.
  • Förhöj stilen med dekorativa vikningar Vik in kanterna på toalettpapper och pappershanddukar så att de får en spets, som lyxiga hotell ibland gör.

"Jag viker till och med sopsäckarna snyggt", säger Diana. "Gäster lägger märke till små detaljer – det är ett bevis på att det faktiskt är en människa som gör allt."

Överväg att lägga till en medvärd eller anlita en städare för att hjälpa dig att nå dina rengöringsmål. Det extra stödet kan göra iordningsställningen mellan bokningar mer effektiv och hjälpa dig att leverera femstjärniga gästupplevelser.

Diana Cruz och hennes make är inte med på bilden.

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
26 feb. 2024
Var detta till hjälp?