Skapa en femstjärnig vistelse

Erbjud en minnesvärd vistelse med dessa topptips.
Av Airbnb den 8 maj 2024
3 minuters läsning
Uppdaterad 8 maj 2024

Genomtänkta förberedelser är grunden för en femstjärnig vistelse. Använd den här femstegsguiden för att komma igång.

Steg 1: Sätt förväntningar

Gör ditt boende tilltalande samtidigt som du är ärlig om vad du erbjuder.

  • Var transparent om vad gäster kommer att hitta. Gå in i detalj om ditt grannskap och bekvämligheter för att hjälpa gäster att avgöra om ditt boende passar dem bra.

  • Uppdatera din annons om någonting ändras. Detta inkluderar att lägga till nya bekvämligheter och hålla dina foton aktuella. Vissa värdar uppdaterar till och med sina foton för att matcha årstiden.

"Inkludera beskrivningar av ditt boendes särdrag på ett ärligt och tydligt sätt", säger Nikki, en Superhost i San Francisco. "Det är verkligen en övning i empati. Du vill vara tillräckligt transparent för att hjälpa dina gäster att välja det boende de vill ha."

Steg 2: Gör det enkelt att checka in och ut

Gästerna förväntar sig en smidig ankomst och avresa.

  • Skriv tydliga incheckningsinstruktioner. Förklara processen steg för steg och inkludera eventuella detaljer som kan vara till hjälp, t.ex. foton eller en karta med pilar.

  • Minimera antalet uppgifter gällande utcheckning. Dina instruktioner bör kräva liten eller ingen ansträngning att följa. Låt gäster veta hur man låser dörren på väg ut.

"Vi håller vår utcheckningsprocess så enkel som möjligt", säger Keshav, medlem i värdrådet och Superhost i New Delhi. "Städaren kommer in och gör allt så att gästerna inte behöver oroa sig för något."

Steg 3: Skapa ett varmt välkomnande

Tänk på hur gäster kommer att känna när de kommer in i ditt boende och vad de kommer att minnas när de lämnar det.

  • Designa ett mysigt ställe. Inkludera bekvämligheter även för husdjur, såsom kuddar och filtar. Utse utrymmen för gäster att förvara sina tillhörigheter.

  • Visa upp ditt samhälle. Överväg att dekorera med lokal konst eller lämna en lokal gåva. Berätta om dina favoritplatser i en guidebok.

  • Gör dig själv tillgänglig. Låt gäster veta att de kan nå dig när som helst. Ställ in dina notifikationer för påminna dig om när gäster skickar meddelanden.

"Det viktigaste är att gäster känner att boendet är deras", säger Catherine, en Superhost i Columbus, Ohio. "Ta bort allt som kan få gäster att känna att de är i någon annans hus."

Steg 4: Förbered dig för det oväntade

Tänk igenom hur du kan hantera olika problem som kan uppstå under en gästs vistelse.

  • Se till att det finns nödutrustning. Utrusta ditt boende med brandsläckare, förbandslåda och ficklampa. Dela nödnummer om gäster skulle behöva hjälp.

  • Förstå hur du är skyddad. AirCover för värdar ger skydd från början till slut, är alltid inkluderat och alltid gratis.

  • Ha ett supportteam redo. Utveckla relationer med grupp som kan hjälpa till med att sköta underhållet. Lägg till en medvärd för att säkerställa att någon alltid är tillgänglig för att svara gäster.

Steg 5: Ge och få omdömen

Betyg och omdömen kan hjälpa dig att förbättra det du erbjuder och skapa förtroende hos gäster.

  • Ge dina gäster ett omdöme. Detta är en chans att uttrycka tacksamhet, dela feedback och påminna gäster om att ge dig ett omdöme. Värdar och gäster har 14 dagar efter utcheckning på sig att ge varandra omdömen.
  • Var uppmärksam på stjärnbetyg. Gäster kan betygsätta sin övergripande upplevelse av vistelsen och även ge dig stjärnor för renlighet, noggrannhet, incheckning, kommunikation, plats och värde.
  • Svara på omdömen. Använd detta som en möjlighet att visa att du är öppen för förbättringar. Om du svarar på en gästs offentliga omdöme kommer ditt svar att visas precis under det.

"Det är viktigt att ta till sig omdömen", säger Sadie, en Superhost i Santa Fe, New Mexico. "Gäster är verkligen din guide till att nå fem stjärnor."

Om du inte har fått din första bokning ännu kan du få personlig vägledning från en Superhost. De är de högst rankade och mest erfarna värdarna på Airbnb.

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
8 maj 2024
Var detta till hjälp?