Gör in- och utcheckningen enkel

Hjälp dina gäster att känna sig välkomna från början till slut.
Av Airbnb den 15 apr. 2024
2 minuters läsning
Uppdaterad 15 apr. 2024

Incheckning och utcheckning är viktiga moment som kan vara avgörande för en femstjärnig vistelse. Gäster förväntar sig att enkelt kunna ta sig in, känna sig välkomna och lämna boendet utan ansträngning.

Förenkla incheckningen

Gäster vill veta hur de hittar ditt boende och låser upp ytterdörren när de anländer. Hitta sätt att förenkla incheckningen:

  • Använd ankomstguiden för viktig information. I annonsverktyget kan du ställa in eller justera incheckningsmetod och incheckningstid, vägbeskrivning, husmanual, wifi-lösenord med mera – allt på ett och samma ställe. Gäster får denna information när de har bokat.

  • Visa stegen för att ta sig in. Inkludera foton eller till och med en video för att hjälpa gäster att checka in. Du kan till exempel lägga till ett foto av var regeln sitter på grinden eller hur man öppnar nyckelskåpet. 

  • Förhandsgranska din guide. Tryck på knappen Visa för att se ankomstinformationen på exakt samma sätt som gäster gör. Be en vän att testa dina instruktioner och gör eventuella justeringar som behövs för en enkel incheckning.

  • Uppdatera ditt boende. Prova att lägga till belysning, sätta upp skyltar eller installera en annan typ av lås – t.ex. ett smart lås eller en portkod – för att göra incheckningen lättare för dig och dina gäster.

Gäster kan skicka meddelanden till dig med frågor om incheckning. Svara så snabbt som möjligt, i synnerhet under dygnet före deras ankomst.

Hjälp gäster att känna sig välkomna

Hur du hälsar gäster välkomna och förutser deras behov kännetecknar god gästfrihet. Att vara uppmärksam på även de minsta detaljerna kan ha stor inverkan på gäster.

  • Schemalägg ett välkomstmeddelande. Låt gäster veta att du är tillgänglig om de behöver något på incheckningsdagen.

  • Öva på inkluderande gästfrihet. Kom ihåg att gäster kanske inte delar dina övertygelser eller seder.

  • Var tillmötesgående. Uttryck intresse för dina gäster och prioritera deras behov samtidigt som du respekterar deras integritet.

Rie, värdrådsmedlem och Superhost i Yomitan, Japan, gillar att lämna ett välkomstmeddelande med användbar lokal information. "Om det är en förälder som har sagt att de kommer med små barn kan jag rekommendera en bra butik där de kan köpa blöjor", säger hon. "Om de har en hund ger jag förslag på var de kan köpa högkvalitativt djurfoder."

Lämna ett bestående intryck

Tänk på utcheckningen som dina gästers sista upplevelse av ditt boende. Du vill att de ska minnas vilken fantastisk vistelse de hade.

Använd ankomstguiden för att ge tydliga och enkla utcheckningsinstruktioner. Överväg om utcheckningsuppgifter som att ta ut soporna eller samla ihop använda handdukar är en femstjärnig upplevelse för gäster. Att göra dessa sysslor till en del av din rengöringsrutin kan leda till bättre omdömen.

Skicka ett tackmeddelande till gäster efter varje vistelse. Bjud in dem att komma tillbaka och låt dem veta att du värdesätter deras feedback. Fråga vad de skulle uppskatta nästa gång de besöker dig.

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
15 apr. 2024
Var detta till hjälp?