Använd Airbnbs verktyg för medvärdskap
En viktig del av att vara en framgångsrik erfaren medvärd är att bestämma hur du och en värd ska fördela arbetet med att hantera ett boende.
Ska både du och värden skicka meddelanden till gäster, eller ska en av er ta ansvar för det? Ska du hantera hela boendet och endast kontakta värden om specifika problem uppstår, till exempel förfrågningar om ersättning? Oavsett vad du bestämmer dig för erbjuder Airbnb verktyg som hjälper till att göra medvärdskapet enklare.
Konfigurera medvärdsbehörigheter
När en värd bjuder in dig till att vara medvärd för sitt boende får hen välja vad du kan komma åt. Till exempel:
- Fullständig åtkomst
- Tillgång till kalender och inkorg
- Endast tillgång till kalender
Med fullständig åtkomst kan du:
- Skapa en ny annons
- Skicka meddelanden till gäster och få aviseringar
- Uppdatera kalendern
- Visa transaktionshistorik
- Hantera en annons, inklusive prissättning och andra uppgifter
- Hantera bokningar, inklusive att godkänna och avböja resebeställningar, avbokningar och förfrågningar i lösningscentret
- Skicka en begäran om ersättning
- Lägga till eller ta bort andra medvärdar, redigera behörigheter och utse dig själv eller en annan medvärd till boendets primära värd
Observera att även om du har fullständig åtkomst kan du inte:
Konfigurera eller redigera andra medvärdars utbetalningar
Hantera begäran om ersättning som har skickats in
Visa eller ändra annonsägarens eller någon annan medvärds utbetalningsmetod eller skatteuppgifter
Effektiv kommunikation
Det är en god idé att göra en plan med värdar, så att ni vet vem som ansvarar för att svara gäster och sköta annan kommunikation. Värdar kan vilja att du ska ta hand om allt, eller så kanske de föredrar att dela upp arbetet.
Kommunikationsfaktorer att tänka på:
Daglig hantering av meddelanden, svar på frågor och lösningar på eventuella problem som uppstår
Svar på bokningsförfrågningar om boendet inte använder Boka direkt
Inlämning av ersättningsanspråk (endast annonsägaren kan hantera dessa när de har skickats in)
Kontakt med kundtjänst för att få hjälp
Hantering av andra medvärdar
Sabrina, en erfaren medvärd i Denver, Colorado, tycker att det är bra att en person sköter kommunikationen med gästerna. "Då blir det alltid konsekvent när det gäller policyer som rabatt, återbetalningar och problem som gästerna kan ha", säger hon.
Det kan uppstå problem om det inte finns en tydlig plan. "Det kan bli förvirrande när två personer delar upp den här typen av arbete", säger Dominic, en erfaren medvärd i Cornwall, England. "Då riskerar man att missa saker, städare är inte bokade, allt möjligt sånt."
Så här fungerar utbetalningar
Värdar kan använda valfria utbetalningsverktyg för medvärdar för att dela med sig av en procentandel eller ett fast belopp per bokning till dig på Airbnb. De kan välja ett av fyra utbetalningsalternativ:
Dela städavgiften
Dela städavgiften plus en procentandel av bokningsbeloppet
Dela en procentandel av varje utbetalning
Dela ett fast belopp för varje utbetalning
Endast annonsägare kan konfigurera utbetalningar. Det förekommer begränsningar för att dela utbetalningar beroende på var en värd och medvärd befinner sig och var ett boende är beläget. Läs mer
När en värd skapar en medvärdsutbetalning har du 14 dagar på dig att bekräfta eller avböja den. Vanligtvis kommer du och värden överens om belopp och utbetalningsmetod innan hen skickar sin förfrågan, men om du avböjer en utbetalning måste värden skicka ett nytt förslag.
När du har bekräftat en utbetalning kommer du att börja få betalt för bokningar cirka 24 timmar efter incheckning. Om en annonsägare gör en uppdatering av en befintlig utbetalning kommer den endast att gälla för bokningar som startar efter att du har bekräftat uppdateringen.
Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.