Kombinera rabatter och regeluppsättningar

Lär dig hur rabatter prioriteras för att sätta ett konkurrenskraftigt pris.
Av Airbnb den 8 aug. 2024
Uppdaterad 8 aug. 2024

Flera faktorer avgör hur ditt pris per natt beräknas när du erbjuder flera rabatter, kombinerar rabatter och regeluppsättningar eller erbjuder en anpassad kampanj.

Så prioriteras rabatter

Om du skapar flera rabatter för samma tidsperiod gäller endast en rabatt per natt. Den högst prioriterade rabatten kommer alltid att gälla och åsidosätta de andra. 

Rabatter prioriteras i denna ordning:

  1. Kampanj för ny annons
  2. Anpassad kampanj
  3. Rabatt på längre vistelse
  4. Boka tidigt-rabatt
  5. Sista minuten-rabatt

Till exempel:

  • Din anpassade kampanj i juli erbjuder 20 % rabatt på ditt pris per natt på 120 USD.
  • Din rabatt på månatliga vistelser ger 30 % rabatt på ditt pris per natt på 120 USD.
  • En gäst som bokar hela juli månad får din anpassade kampanj, eller 20 % rabatt, eftersom din kampanj åsidosätter din månatliga rabatt för längre vistelser.
  • Din gäst betalar 96 USD per natt.

Kombinera rabatter och regeluppsättningar

En regeluppsättning gäller alltid först. Eventuell ytterligare rabatt beräknas med hjälp av ditt regeluppsättningspris. 

Till exempel:

  • Din regeluppsättning i juli erbjuder ett pris per natt på 100 USD istället för 120 USD.
  • Din anpassade kampanj erbjuder 20 % rabatt.
  • Din gäst får 20 % rabatt på 100 USD per natt eftersom din regeluppsättning gäller före din anpassade kampanj.
  • Din gäst betalar 80 USD per natt.

Lägga till en ej återbetalningsbar rabatt

Den ej återbetalningsbara rabatten på 10 % tillämpas på ditt pris per natt efter att alla andra rabatter har beräknats. 

Till exempel:

  • Din regeluppsättning i juli erbjuder ett pris per natt på 100 USD istället för 120 USD.
  • Din anpassade kampanj erbjuder 20 % rabatt på ditt regeluppställda pris, eller 80 USD per natt.
  • Din gäst väljer det ej återbetalningsbara alternativet och får 10 % rabatt på ditt rabatterade pris på 80 USD.
  • Din gäst betalar 72 USD per natt.

Så beräknas anpassade kampanjer

När du skapar en anpassad kampanj baseras ditt pris per natt på ditt medianpris för 60 dagar. Alla priser per natt du har satt för kampanjperioden är uppställda från lägsta till högsta, och priset som faller i mitten är medianen.

Till exempel:

  • Du har prissatt ditt boende till 100 USD i 30 dagar och 125 USD i 30 dagar under de senaste 60 dagarna.
  • Airbnb beräknar genomsnittet av dessa två priser för att få ditt medianpris, 112,50 USD.
  • Din kampanj erbjuder 20 % rabatt på ditt medianpris (112,50 USD).
  • Din gäst betalar 90 USD per natt.

Om det inte finns ett medianpris på 60 dagar för en natt kommer det inte att vara berättigat att vara del av en anpassad kampanj eller en sista minuten-rabatt. Datumet måste vara: 

  • För tillfället avblockerat
  • Avblockerat under 28 av de senaste 60 dagarna
  • Mindre än 90 dagar bort

Vissa marknadsföringsfunktioner, t.ex. överstruket pris, kanske inte visas för kampanjer inom vissa geografiska områden. Rabattprioritering gäller inte för annonser som använder prismodellen för prisuppgifter för längre vistelser via ansluten API-programvara. 

Information i denna artikel kan ha ändrats sedan den publicerades.

Airbnb
8 aug. 2024
Var detta till hjälp?